Indehaveren af Nexø Hud- og Fodplejeklinik, Helle Kowsky (født Lorentzen) fortæller her om sin morfar, Karl Edvard Pedersen,
der ejede Snogebæk Bådebyggeri, beliggende på Krogen 4, Snogebæk (umiddelbart efter bommen på Frederiksvej).
Karl Edvards mor hed Frederikke. Derfor blev hans kaldenavn blandt Snogebækkere: Karl
"Frederik" (Frederikkes Karl).
Ætlinje
Karl Edvard Pedersen (1913-2003) var gift med Carla Lund (1921-1983),
to børn:
Leonhard Pedersen (1940-), gift med Bjørg Honerud (1942-), en søn: Karl Arthur (1980-). Bosat i Oslo, bruger i
dag barndomshjemmet i Snogebæk som sommerhus.
I Oslo udnyttede Leonhard sine bådebygger-kundskaber i fremstillingen af tv-dekorationer i Norsk Fjernsyn, hvor Bjørg Honerud var producer.
Hanne Marie Pedersen (1942-2001), gift med hr. Lorentzen, to børn: Helle (1960-) og endnu en datter.
Håndværk
Bådebyggeriet stod på fra ca. 1961 til 1978. Karl ”Frederik” og Leonhard besøgte ofte bådudstillinger i København for at få ny inspiration.
Som bådebygger var Karl "Frederik" et selvlært naturtalent med hænderne skruet rigtigt på og med et godt øjemål. Leonhard var oplært af sin far. Med et minimum af maskiner, såsom båndsav og rundsav,
fremstillede Karl ”Frederik” og Leonhard små en- og tomandskuttere på op til 32 fod (10 m) til især Snogebæk-fiskere. Bådeværftet kunne dog indendørs kun rumme både indtil ca. 25 fod (7,60 m).
Ind imellem kutterne byggede de også småbåde på helt ned til ca. 12 fod (3,65 m).
Tabitha
En sådan
lille, klinkbygget kutter på 24 fod (7,30 m) findes stadig, Tabitha (dengang ejet af Niels Westh, Snogebæk). Båden blev taget til nåde i sidste øjeblik før skrotning, som renoveringsprojekt for brødrene
Mogens og Sven-Erik Jensen, Sydhavnens Bådebyggeri, Nexø.
Nexøbrødrene lagde ud med at svejse rustfrit stål: To dieseltanke på tilsammen ca. 250 liter, en bølgesikker nedgang forskibs til kahytten i den næsten lodrette stævn, og rustfri stålplader til bygning af styrehus. Imidlertid har Mogens og Sven-Erik Jensen i 2016 indset, at de ikke har tiden til at renovere båden færdig, og er derfor indtillet på at sælge den.
Tømmeret (lærk på eg – og med kobbersøm (som afviser begroning)) er stadig uden råd (et par brædder er løse), men al apteringen mangler. Lærketræ i sig selv indeholder naturligt store mængder harpiks og garvesyre, som beskytter mod råd.
Den dengang nye Hundested-motor havde ikke sejlet mange sømil (1852 m), før båden blev lagt brak (på grund af sygdom), så den 3-bladede propel er uskadet. I stedet for bakgear kan propellens blade vendes trinløst. Ligeledes kan propellens blade stilles til meget svag fremdrift, hvilket er gavnligt i en situation hvor man skal hive garnet ind – eller lægge kroge ud.
Sven-Erik Jensen (56 49 32 32) bedømmer den gedigne båd til at være en af de snedkerteknisk flotteste fra Snogebæk Bådebyggeri. For eksempel er bagendens hækparti bygget som frisuren: ”en knold i nakken”, hvorved beklædnings-brædderne er nødt til at blive smallere og smallere.
Båden kan beses på den første sidevej til Ibskervejen, Højbovej (vejen med den lille, gule vindmølle).
Arbejdsgangen
Snogebæk-bådene blev bygget i et selvbygget bådesnedkerværksted hjemme i Karl ”Frederiks” have på Krogen 4. Fordi værftsbygningen står så
tæt ved skel, kan man den dag i dag næsten røre ved dens pudsede gule væg, hvis man går lidt ned ad indkørslen til sommerhuset ”Kirken” (som det hedder i folkemunde), Frederiksvej 2.
Kendetegnende for Karl "Frederik" og Leonhards bådebygger-skik var den afrundede hæk (bagende) på bådene og dermed spanternes placering i bagenden. Bådfaconen indebar ”at der ikke kom en dråbe søvand ind over rælingen” ifølge skudsmålet fra adskillige bådejere.
Et andet særkende ved Karl "Frederik" var hans forretningsfilosofi: En mand er en mand, og et ord er et ord. Kun sjældent arbejdede han efter en skriftlig bestilling. Til gengæld spurgte han altid kunden: ”Kan du nu betale?” – hvilket skulle ske før båden blev sat i vandet.
Søsætningen var et kapitel for sig. En lastbil hentede båden fra værftet, og ved hjælp af et taljespil på havnen i Snogebæk – foruden medvirken af adskillige fiskere i Snogebæk – blev båden sat i vandet. Begivenheden blev fejret med bajere.
Brændesgårdshaven
Brændesgårdshaven bestilte ca. 3 nye Snogebæk-robåde til søen i haven. Til sejlads med
sejler-ukyndige turister var bådene nødt til at blive bygget af ekstra kraftigt tømmer – ligesom åretoldene blev bygget
til turistbrug, og bådene malet i Brændesgårdshavens stil. Det resulterede i nogle ret tunge spidsgattede både, fx Kongedybet.
Nu til dags er Snogebæk-bådene desværre udfaset fra Brændesgårdshavens flotille; formentlig fordi entringsforholdene i spidsgatterne var vanskeligere for byboere uden sejler-erfaring, end ombordstigningsforholdene i en robåd med fladt agterspejl.
Helle Kowsky har gennem årene nydt gensynet med Snogebæk-bådene, hver gang hun har besøgt Brændesgårdshaven.
I dag
Man kan måske endnu være heldig at støde på en velbevaret Snogebæk-båd i en af de små havne på Bornholm.
Fx ligger den rødmalede Geisha i Snogebæk Havn, og i Listed ligger Dueodde på 20 fod (6 m).
Set mod VNV. Sylvest Jensen Luftfoto, 1958. Krogen 4 nederst, Krogen 3 øverst. Bemærk iskiosken til højre - faktisk på Frederiksvej 1.
Set mod ØNØ. Sylvest Jensen Luftfoto, 1958. Benævnt nedefra: Krogen 3, Krogen 4, Krogen 6 (med to sammenbyggede redskabsskure).
Et
eksempel på lastbiltransport af en kutter:
Bjergningen af H3 Fylla, som var strandet på Bro rev 28. november 1949 kl. 03.00. Kutteren
blev kørt over land til bådebyggeriet i Nexø. (Nexø Museum).
Den rødmalede Geisha i Snogebæk Havn blev bygget på Snogebæk Bådeværft af Karl Frederik og Leonhard Pedersen.
Fotograferet 20.6.2010 af Hans Gert Jacobsen, og lagt på Facebooksiden:
Bornholm, Nexø, Balka og Snogebæk.
Nyeste kommentarer
02.09 | 15:35
Hej
28.08 | 10:35
hvad med Gestapo?
22.04 | 18:39
Min fars familie havde et sommerhus på Balka, der hed Trollebo, et rødt ...
23.02 | 16:07
ja. kontingentet er stadig 100 kr. venlig hilsen Kirsten Holm